FRAKT og RETUR

SnusExpress.no ønsker å være mest mulig miljøvennlige. Vi jobber derfor mot å være med på å redusere klimaavtrykk og risikoen for økt klimaendringer. Vær derfor nøye med din bestilling og adresse for å unngå unødvendig transport med retur o.l.

FRAKTPRISER

Pakke til Postkasse er gratis og uten ekstra fraktkostnader.

Pakke til Hentested er en frivillig post tjeneste, som er noe raskere og mere sikrer enn Pakke til Postkasse. Denne frakttjenesten koster kr. 99,- per pakke opp til 35 kg. per kolli og Maks Lengde + "omkrets" (2 x bredde + 2 x høyde): maks 360 cm

LEVERINGSSTEDER

SnusExpress.no sender ikke til andre land enn fastlands Norge, og ikke til Svalbard. Det vil si kun til kunder som er folkeregistrert på fastlands Norge, og som er registrert i postens adresse registrer. For andre land, se www.snusexpress.com (om du er i utlandet).

ADRESSEPLIKT

Kunden forplikter seg til å være over 18 år, og til SnusExpress, Qliro og Posten oppgi i samsvar med folkeregistret korrekte og oppdaterte adresseopplysninger: Navn, Adresse, Telefonnummer og E-postadresse. Kunden plikter også å være registrert i postens adresseregister.

MERK DEG DETTE: Posten/Bring skjerper kravene på adressefeil, og det vil si at alle «post-tjenester» som har en adressefeil, kan fra 1. april 2022 medføre pristillegg fra Posten/Bring.

Har du flyttet, så må du registre adresseendring hos Posten.

Vilkår for varig adresseendring (posten.no)
Oppdater dine kontaktopplysninger (posten.no)
Meld adresseendring når du skal flytte (posten.no)
Flyttemelding Folkeregistrert (skatteetaten.no)

Se også i kassen når du handler «Innstillinger for automatisk utfylling» som er til Qliro.

CO ADRESSE

Skriv CO adressen på adresselinje 2, og i adresselinje 1; må du skrive navnet på den personen som står registrert på CO-leveringsadressen /postkassen.

Etter postens adresse plikt, må CO-adresse i tillegg til kjøpers navn, inneholde navnet på den personen som står registrert på CO-leveringsadressen /postkassen. 

Er du usikker, kontakt SnusExpress på telefon/SMS på +47 406 01 918, eller e-post support@snusexpress.no mellom 08:00 og 15:30

MERKING AV POSTKASSEN

Postmottaker er pliktet etter postloven § 19 å merke postkassen med navn eller annen tydelig identifikasjon. Dersom postkassen er utilstrekkelig merket, har ikke posten/Bring en plikt til å foreta utlevering. I slike tilfeller sendes postsendinger i retur uten videre informasjon fra Posten / Bring foruten det som oppgis på sporingen.

Postens generelle leveringsvilkår
Postloven (lovdata.no)

ORDREBEHANDLING

Ordren sendes direkte fra vårt lager i Norge, uten ekstra kostnader. Den samlede totalprisen finner du i kassen som inkluderer alle avgifter og leveringskostnader.

Ordrebestilling gjøres av kunden selv på nettsiden snusexpress.no. På grunn av den nettbasserte løsningen kan vi dessverre ikke ta imot direkte ordrebestillinger på annen måte. Endring av ordre, skjer ved at kunden kontakter oss på telefon, og vi kansellerer ordren, og kunden bestiller på nytt.

Bestillinger som er mottatt før kl. 13.00 skal normalt bli behandlet og sendt alle virkedager. Det gis forbehold om vårt lager rekker å behandle ordren, før opphenting av Posten, samt at varene er på lager. Ordre som vi ikke rekker, pakkes og sendes neste virkedag, eller når varen er på lager. Dette innebærer også «Force Majeure», uforutsette hendelser som SnusExpress ikke kan styre.

Ordrebekreftelsen blir sendt til din oppgitte epostadresse.

Faktura sendes av – Qliro – til din oppgitte epostadresse, se også din faktura, kort betalinger eller kjøp ved å logge inn på qliro.no

Betaling skjer til Qliro, og kontakt de med dine betalingsproblemer ved å logge inn på qliro.no

SnusExpress er bundet av flere lover ved salg av «tobakk», og er vi i tvil om det er korrekt person i henhold til det som er oppgitt eller aldersgrense, vil vi starte undersøkelse (som kan innebære kontakt med andre personer). Vi kan kansellere ordren ved forsterket tvil. Dette for å hindre svindel o.l., og personer under 18 år i å kjøpe snus. Verifiseringen gjøres også av Qliro.

FRAKT

FORORD

Ikke alle er helt klar over at det ikke er helt risikofritt for deg som forbruker, å bestille varer og få de tilsendt hjem. Forbrukerloven dekker nemlig ikke alt i forbrukerens favør. Den generelle loven rundt alle pakkeforsendelser – som sendes fra alle typer nettbutikker, o.l. vil vi forklare nærmere her under «Frakt». For lavere risiko, anbefaler vi deg som forbruker på et generelt grunnlag, å vurdere andre frakttjenester enn fri frakt til din postkasse, levert på døren, o.l. Grunnen til det er at da må du fysisk hente pakken eksempelvis på post i butikk o.l., spesielt når det er høyere verdier som bestilles for å unngå tyveri o.l.

Kortversjonen er når pakken er levert din postkasse, eller utlevert på hentested, er pakken overtatt av deg som mottaker i henhold til lovverket. I tillegg ble du gjort oppmerksom på leveringen gjennom ulike varslinger; sporing, SMS og eventuelt E-post fra Posten (hvis det fantes). Du har da ansvaret og risikoen for pakken, ikke Posten eller Avsender. Eksempelvis hvis pakken er stjålet eller på annen måte blitt skadet etter at pakken er levert i din postkasse (se skadet pakke), må du som mottaker stå for kostnaden for tapet/skaden. Gjelder ikke innholdet i pakken, der det eventuelt er manko, feil vare, eller skadet vare.

TRANSPORTØR

SnusExpress.no bruker kun Posten og Bring av miljøhensyn. De har opparbeidet sin kunnskap og nettverk siden 17. Januar 1647, og er derfor Norges største transportvirksomhet. Posten er leveringspliktig tilbyder av posttjenester i Norge, med det største leveringsnettverket og beste leveringshastigheten, og påliteligheten innen levering av pakker frem til husstander i Norge. Posten er også det mest miljøvennlige transportalternativet, på grunn av logistikken og leveringsutstyret som drives av bærekraftig energi.

SENDING

Fra og med 01.01.2023 blir alle ordre pakket løpet av hele virkedagen, og ordre som er inne i vårt system og kan bli pakket før kl. 13:00, blir sendt samme virkedag. Ordre etter dette vil bli sendt neste virkedag og vil midlertidig få denne sporingsstatusen: "Posten/Bring har fått melding fra Snusexpress i Norge AS om at det kommer en sending, men vi har foreløpig ikke mottatt denne. Sporingen blir oppdatert så snart den ankommer terminal."

SKADET PAKKE OG VARE

Blir selve pakken skadet under transport med Posten, registrer de dette og legger den skadede pakken i «plastpose» som merkes med egen etikett før levering i «din» postkasse. Da har du som kunde klagerett på mottatt – skadet vare – etter levering, ved å fremvise minst 2 bilder av pakken og varen, samt ett med skade-etiketten fra posten. Vær oppmerksom på at det skal mye krefter til at en snusboks blir skadet, og snusbokser «kan» i utgangspunktet «ikke bli/være» skadet uten at emballasjen er det. Skadet vare må returneres til SnusExpress, og må derfor ikke tas i bruk. Kontakt support@snusexpress.no

DOKUMENTASJON PÅ SENDTE VARER OG LEVERT PAKKE

Posten registrerer og dokumenterer i sporingen; vekt og størrelse på pakken. Dette gjenspeiler pakkens innhold/mengde varer i tillegg til SnusExpress egen dokumentasjon av det som er sendt fra SnusExpress.no. Dette blir avgjørende i en klagesak om manko i pakken. I tillegg registrer Posten internt, leveringen med sporingsinformasjon og med GPS koordinater, som viser nøyaktig hvilken postkasse / Postkassestativ pakken er levert, som er avgjørende i en klagesak om ikke mottatt pakke (se Levering og Risiko ved levering under).

LEVERING § 7

I henhold til Forbrukerkjøpsloven § 7. Leveringen: «Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren.» Det vil si at leveringen har skjedd når kontroll over "pakken" har gått over på kjøperen. 1) Posttjenesten «levering til Postkasse»: leveringen har skjedd når "pakken" er lagt i kjøperens postkasse. 2) Posttjenesten «pakke til hentested»: når "pakken" er avlevert til et utleveringssted som «Posthus» eller «Post i butikk», er leveringen fullført når "mottaker" har fysisk mottatt "pakken". Det gis tilleggsinformasjon til disse tjenestene som dokumenterer utlevering/levering i sporingsinformasjonen på Posten.no eller via Post-Appen, gjennom SMS og E-Post varsling til kunden.

MERK DEG DETTE: I henhold til Posten, er pakken i utgangspunktet fortsatt levert, selv om sporingen ikke viser dette. Etikett med RFID brikke er et tillegg til strekkoden, og sporingen aktiveres gjennom antenner i de ulike fasene under transporten. Vær også oppmerksom på at adresseetikettens RFID-brikke kan slutte å virke, ved skader eller annen årsak. Da slutter RFID-varslingen. Pakken er fortsatt på vei til mottaker som et vanlig brev.

Mottaker er i henhold til Postens vilkår ansvarlig for at Posten/Bring kan levere pakken på vanlig måte, eksempelvis at det er plass i postkassen, eller annen leveringsmåte, og postkassen o.l. er tydelig merket med mottaker som er folkeregistrert på adressen.

Les mer Forbrukertilsynet
Last ned Post-Appen

RISIKO ETTER LEVERING § 14

I henhold til Forbrukerkjøpsloven § 14. Risikoens overgang: «Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7 […]». Ved alle typer «sendekjøp/nettsalg» går risikoen for varen over på kjøper når han har fått varene/pakken – levert – i henhold til det som er nevnt i avsnittet Levering. Posten og SnusExpress er dermed ikke ansvarlige for «pakken» etter levering. Dersom varen/pakken forsvinner eller blir skadet før den fysiske besittelsen er overtatt (før levering § 7 er gjennomført), bærer SnusExpress risikoen for dette. Blir varen/pakken borte eller skadet etter overtakelse (etter levering § 7), bærer kjøperen risikoen og kostnaden for dette.

SnusExpress erstatter derfor ikke pakker som er blitt borte fra postkassen etter «levering», og anbefaler å bruke tjenester som man fysisk må hente pakken på hentested som post i butikk.

Eksempel 1: Der mottaker ikke finner pakken i postkassen når den skal hentes inn, etter mottatt varsling om levering eller fysisk levert av posten, er ikke Posten eller SnusExpress ansvarlig for dette. Kunden må selv bære kostnaden for tapet, da pakken er registret som levert § 7. Vi og Politiet anbefaler at du politianmelder forholdet som tyveri fra postkasse.

Eksempel 2: Hvis du er hjemme og får SMS melding om at pakken er levert, og går ut etter 2 minutter for å hente pakken, og den ikke er der, må du straks kontakte Posten, som må kontakte postbudet, eller du må selv gjøre et forsøk på å finne postbudet o.l. Da «kan» postbudet ha lagt pakken i feil postkasse, eller annet som kan rettes mot Postbudet som registrer den som levert. Kunden må selv bære kostnaden for tapet, da pakken er registret som levert § 7. Vi og Politiet anbefaler at du politianmelder forholdet som tyveri fra postkasse.

SnusExpress kan kontakte Posten og melde pakken som savnet for deg som mottaker, men er ikke erstatningsansvarlig for den.

Les mer Forbrukertilsynet
Les mer Postens generelle leveringsvilkår
Postens kundeservice

PAKKE TIL POSTKASSE

Posten utvider tjenesten «Pakkelevering i postkassen» fra 3 til 5 dager i uken, fra 20. september 2022. Gjelder 65% av postmottakene i Norge, og på disse byområdene:

Oslo, Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Drammen, Tønsberg, Horten, Sandefjord, Larvik, Skien, Porsgrunn, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Molde, Gjøvik, Hamar, Lillehammer, Trondheim, Nesodden, Askim, Spydeberg, Mysen, Halden, Hønefoss, Røyken, Kongsberg, Arendal, Grimstad, Mo i Rana, Bodø, Narvik og Tromsø.

Listen er hentet fra Posten september 2022, og Posten kan endre denne uten vår viten.

Pakken sendes som vanlig brevpost. Leveringstiden er ca.1-3 virkedager. Fra 1. januar 2022 blir det 1-2 dager lenger leveringstid til Nord-Norge. Mottaker mottar melding om at pakken er på vei, og kan spores underveis via sporingen, om det fins. Når postbudet leverer pakken i postkassen, sendes det en melding om: «Sendingen er utlevert i postkassen».

Leveringstidene kan avvike både positivt og negativt. Det tas forbehold om alle typer av uforutsette hendelser, som kan endre leveringstiden. Merk det at leveringstiden beregnes fra det tidspunktet pakken er fysisk innlevert og registrert på Postens sorteringsmaskin, ikke opphentingstidspunktet.

Hvis mottakerens postkasse er låst, eller pakken ikke får plass i postkassen, eller det av andre årsaker ikke er mulig å levere pakken i postkassen, kan mottaker hente pakken på sitt lokale postkontor eller Post i Butikk (mandag – lørdag (søndagsåpnebutikker) i åpningstiden) etter å ha mottatt en hentemelding. Det er posten som endrer levering fra postkasse til hentested.

Mottaker får en SMS eller E-post når pakken er klar til henting, innen 1 til 5 virkedager etter forsøket på levering i postkasse.

Postens sporing
Postens kundeservice
Last ned Post-Appen

PAKKE TIL HENTESTED

Dette er den mest sikre leveringsmetoden. Leveringstiden er 1 virkedag til store deler av sentral Norge. Øvrige deler av Norge, 2-5 virkedager, avhengig av strekningen og sted, og pakken kan hentes i hele butikkens åpningstid.

Pakken har sporing og man signerer ved utlevering. Leveringssted er Post i butikk eller annet postutleveringssted. Mottaker vil motta SMS og E-post varsel. Det forutsetter korrekt oppgitt mobilnummer eller e-postadresse.

Fra og med 1. oktober 2022 endres hentefrist for pakker som leveres til Post i Butikk og i Pakkeboks fra 14 dager til 7 dager. Mottaker kan fra samme dato kostnadsfritt i Posten- Appen eller via SMS til posten, be om forlenget hentefrist fra 7 til 14 dager.

Postens sporing
Postens kundeservice
Last ned Post-Appen

HENTEPÅMINNELSE OG AUTOMATISK RETUR

Mottaker får en påminnelse om henting av pakken etter 3 dager. Er pakken fortsatt ikke hentet etter 7 dager blir den returnert til SnusExpress. Hentefrist av pakker, ble endret fra 14 til 7 dager fra og med 1. oktober 2022, og gjelder i Post i Butikk og i Pakkeboks.

Mottakere som har behov for at pakken ligger lenger før henting, kan enkelt og kostnadsfritt forlenge hentefrist fra 7 til 14 dager i Posten-appen eller via SMS.

Last ned Post-Appen

RETUR OG VAREBYTTE

ANGRERETT

Kjøper kan angre kjøpet og sende ordren i retur i sin helhet og uåpnet, etter å ha kontaktet SnusExpress. Etter Angrerettlovens § 22 plikter kjøper å returnere varene så raskt som mulig når varen er datomerket eller har begrenset holdbarhet som Snus. Angrefristen for kjøp er 14 dager fra varen er mottatt. I henhold til Angrerettlovens § 2 er det ingen angrerett ved kjøp av varer til en samlet verdi under 300 kroner. Alt som returneres skal være forsvarlig pakket og kjøper sender i retur for egen regning. Produktene må fortsatt være i salgbar tilstand. Når produktene er mottatt i god stand, vil vi refundere beløpet. Åpnede snusbokser eller defekte vil ikke bli refundert, også det som måtte bli skadet under transport.

Angre ett kjøp kan enkelt gjøres ved å kontakte SnusExpress.no på e-post support@snusexpress.no, på telefon eller send SMS på +47 406 01 918 mellom 08:00 og 15:30.

VAREBYTTE

Våre kunder kan når som helst bytte sine varer etter avtale, også de som er gått ut på dato så lenge de ikke er åpnet og innen 1 år fra kjøpsdato.

MERK DEG DETTE: Om ikke annet er avtalt sendes byttede varer sammen med neste ordrebestilling, etter at vi har mottatt byttevaren, og du som kunde må selv bekoste retur til SnusExpress.no, og vi sender fraktfritt til deg under visse forutsetninger.

RETURKOSTNAD

Kunden må selv bekoste retur til SnusExpress.no; når man angrer kjøpet, eller vil bytte varer, og det gjelder så fort ordren har forlatt vårt lager.

RETURPROSESS

Returønsket må skje skriftlig ved å oppgi 1) ordrenummer, 2) Navn, telefonnummer og E-post, 3) grunnen til retur, og sende dette på E-Post til: support@snusexpress.no. Du kan når som helst kontakte SnusExpress i åpningstiden på telefon eller sende SMS +47 40 60 19 18

TILBAKEKALLING

SnusExpress kan når som helst kansellere, stoppe eller tilbakekalle ordre / Pakkesendinger der det finnes grunn til det, eller når kredittselskapet krever stopp. Gjelder spesielt når det er fare for svindel, aldersavvik, eller annen kriminalitet, og i enkelte tilfeller kan slike saker bli politianmeldt.